YaBB.nl

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: 1 [2]  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: Wat is chmodd en ascii uploaden?  (gelezen 29344 keer)

spikecity

• Gast
Re:Wat is chmodd en ascii uploaden?
« Reactie #15 Gepost op: 27 augustus 2002, om 16:27:44 »

Bij elk bestand dat ik chmodd naar bv. 666 en klik op "ok" dan gaat tie weer terug naar 644. Met alles zo. Dus ook de mappen van 777 weer terug naar 755.

Doe ik iets verkeerd ofzo?

Is dit wel een unix/linux host dan ?
Vaak ook beperkt de server zelf al de maximale rechten die een gebruiker kan toekennen, 7 is het hoogste recht wat een bestand/dir kan hebben en kan potentieel gevaar op leveren voor de server indien iemand met een slecht geschreven script hierin zou gaan roeren.
Zoals je ziet krijgt de "owner" in ieder geval wel genoeg rechten.

Wezz6400

• YaBB.nl Team
  • Legende
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: 27 augustus 2002, om 16:57:22 »

Sommige ftp programma's geven geen chmod weer maar chmodden wel goed.

spikecity

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 27 augustus 2002, om 17:00:25 »

Sommige ftp programma's geven geen chmod weer maar chmodden wel goed.
Nee, maar dan zie je achter een file staan:
rwxrwxrwx eventueel met de niet toegestane functies als - dus bijv rw-rw-rw-
Bij een dir staat daar dan vaak nog dr voor.
Van links naar rechts is dat dus exact hetzelfde als de drie cijfers van CHMOD, rwx (read/write/execute) drie maal achter elkaar voor owner/group/public.
Je moet dan in je FTP programma wel de uitgebreide directory info aanzetten (In CuteFTP is dit bij View, Long Listing)
Elk behoorlijk FTP programma heeft dergelijke uitlezingsmogelijkheden.

« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2002, om 17:02:39 door Spikecity »

Wezz6400

• YaBB.nl Team
  • Legende
« Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2002, om 17:19:56 »

Ja dat weet ik wel, en die lettercodes ken ik wel. Maar voor een beginner is dat een heel ander verhaal. En WS_FTP geeft als je nog een keer op chmod klikt niet aan hoe het file gechmod is. Dat bedoel ik.

spikecity

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2002, om 23:54:13 »

Ja dat weet ik wel, en die lettercodes ken ik wel. Maar voor een beginner is dat een heel ander verhaal. En WS_FTP geeft als je nog een keer op chmod klikt niet aan hoe het file gechmod is. Dat bedoel ik.

Maar ook in WS FTP kan je een detailed view van de bestaande file attributes zien toch?
Als je dan eenmaal doorhebt dat je drie groepjes met rwx hebt dan lijkt me de huidige CHMOD status niet zo moeilijk uit te vlooien toch ?

C.F.

• YaBB freak
    • C.F.'s homepage
« Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2002, om 23:59:30 »

Hmm leuk als ik even vermeld dat ik mijn forum de 25ste al in orde had. Toch bedankt.
Geen sign.....

spikecity

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 28 augustus 2002, om 00:04:38 »

Hmm leuk als ik even vermeld dat ik mijn forum de 25ste al in orde had. Toch bedankt.
Geen probleem, maar het blijkt in de praktijk de achilleshiel te zijn van een heleboel board problemen, dus hoe meer uitleg des te beter het is.
Met de juiste CHMOD's valt of staat de werking van een YaBB Perl board, zeker op een Unix/Linux server (het leeuwendeel van de providers dus)

Hieraan voor de mensen die op zoek zijn naar de attributen in CuteFTP even een plaatje van de detailed view van een YaBB directory (op een W32 server, dus dit zijn niet de juiste waarden ;) )
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2002, om 09:39:29 door Spikecity »

spikecity

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 28 augustus 2002, om 09:39:06 »

Maar wat is het verschil tussen ASCII en Binary uploaden en server interpreteert toch alles in binar??? Of ben ik nou echt zo dom

In ASCII mode wordt alle high ascii (boven 128 gestript), in Binary worden ook 128 - 255 één op één overgezet.
ASCII is eigenlijk een overblijfsel van 7-bits systemen, zoals bijvoorbeeld MIME encoding van attachements in email.
Daarom wordt een bericht met een attachement van 100 K ook altijd 114K (8/7 x) groot op ASCII niveau (tijdens het versturen) daar de MIME encoder 8-bits converteerd naar 7 bits.
De meeste mailsystemen kunnen tegenwoordig echter ook 8-bits ASCII/Binary aan en ook als je een txt bestand wat je eigenlijk ASCII dient te uploaden per ongeluk in Binary mode upload geeft dat met de huidige systemen niet tot nauwelijks nog problemen.

Wezz6400

• YaBB.nl Team
  • Legende
« Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2002, om 15:32:30 »

Maar ook in WS FTP kan je een detailed view van de bestaande file attributes zien toch?
Als je dan eenmaal doorhebt dat je drie groepjes met rwx hebt dan lijkt me de huidige CHMOD status niet zo moeilijk uit te vlooien toch ?

WS FTP weet ik niet maar dat mag ik toch hopen van wel ja. Ik gebruik inmiddels Windows commander, werkt erg handig maar het chmodden is minder (alleen aanklikken, getallen alleen via custom commando). Maar dat komt toch niet zo vaak voor.

Kitty

• XVM....
  • Beheerder
  • Die hard
  • Geslacht: Vrouw
  • Straaaal !!
    • ICT-Works
« Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2002, om 15:39:53 »

in WS FTP klik je op de refresh button en daar na op de "dir info"

dan zie je alle ch-mods staan staan.

Hier kan je spelen met een ch-mod machientje....
CH-Mod voorbeelden

Kitty

NV

• Junior YaBB'er
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
CHMOD en WS_FTP
« Reactie #25 Gepost op: 12 november 2002, om 22:28:59 »

Ik zat net ook te hannessen met CHMOD in WS_FTP.

Als je rechts klikt op een file en dan CHMOD kiest, zie je niet de actuele setting voor de file, maar de setting, die je het laatst gebruikt hebt!!

Als je de CHMOD setting wilt zien, handel dan als volgt:

Klik eerst op Refresh, vervolgens op DirInfo.
Refresh is belangrijk, heb ik gemerkt, anders geeft WS_FTP niet altijd de laatste stand van zaken weer.

compufreak

• Nieuw Lid
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #26 Gepost op: 29 november 2002, om 09:58:42 »

maar waar kan ik dan vinden hoe ik alle bestanden van yabb platinum moet chmodden... daar staan veel meer bestanden in dat er op de installatie documentatie staat?
ik ben helemaal in de war

Wezz6400

• YaBB.nl Team
  • Legende
« Reactie #27 Gepost op: 29 november 2002, om 12:42:30 »

Zoek eens rond op dit forum. ::)
Slotje, dit board is niet bedoeld voor vragen.
Pagina's: 1 [2]  Allemaal   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.135 seconden met 21 queries.